Code of conduct beskrivs som riktlinjer hur ett företag eller organisation skall bedriva sin verksamhet på ett etiskt och korrekt sätt.
Medvetenheten och kravet att den blivande leverantören, sett ur kundernas perspektiv, kan deklarera sin verksamhets etik och moral har under de senare åren blivit alltmer viktigt innan ordern placeras. Det gäller både för Business to Consumers (B2C) som Business to Business. (B2B)
Att upprätta en Code of conduct kan ske på flera olika sätt beroende på verksamhetens storlek och arbetsområde och har alltid en bas att utgå ifrån. Det viktiga är den skall spegla hur verksamheten tänker och agerar i olika situationer. Både externt som internt. Det blir företagets och medarbetarnas etiska och moraliska kompass.
Det finns därför flera fördelar med att ha en Code of conduct. Den är en mycket klar varumärkesstärkare då den ger vägledning och transparens i verksamhetens inställningar och attityder. Stärker både kunder som medarbetare.
Själva skapandeprocessen med coden engagerar samtidigt medarbetare på ett motiverande och positivt sätt då de upplever ett medagerande i utformningen och därmed tar ett medansvar för att den efterföljs.
Är du ensamföretagare så gäller det för dig själv att göra samma ”deklaration” och då handlar det om ditt personliga varumärke. Mycket nyttigt och uppskattat av kunder.
Outsidebox hjälper stora som små att bygga sin egen Code of conduct och deltar med synpunkter och insatser.